Hur det går till

Vi använder oss av elektroniska kallelser. Du som patient behöver därför se till att funktionen för e-kallelser är aktiverad i appen "alltid öppet".

Hur det går till

  1. Du bokar enklast en tid genom att göra en egenanmälan via 1177 (klicka här för att komma till 1177). Saknar du e-legitimation eller av annan anledning inte kan boka tid via nätet är du välkommen att ringa till oss på 08-123 457 80. Vi tar emot samtal måndag-torsdag kl. 11-12.
  2. Till att börja med får du en tid hos en av våra behandlare för en första bedömning. Vi använder e-kallelser i Alltid Öppet, så se till att du har aktiverat funktionen i appen (såhär ändrar du inställningar för e-kallelse i Alltid Öppet). Vid detta besök ställer vi frågor för att få en bild av hela dig, inte bara dina alkoholvanor. Du är välkommen att ta med dig en närstående vid ditt första besök. Det har ofta positiva effekter på behandlingen att engagera närstående. 
  3. Efter detta fyller du i ett frågeformulär via sob.1177.se. Du loggar in med personnummer och e-legitimation, väljer Stockholm och sedan "Mottagning för alkohol och hälsa".
  4. Du behöver också lämna ett blodprov i god tid innan nästa besök, då det oftast tar en vecka innan provresultatet är klart. Du kan välja att göra detta vid Karolinska Universitetslaboratoriets provtagningsenheter eller Unilabs provtagningsenheter. I de fall att blodprovet ska lämnas fastande, innebär det att du inte får äta eller dricka något efter midnatt (det går dock bra att dricka vatten, te, kaffe utan socker eller mjölk). 
  5. När ovan är gjort får du träffa en läkare för att få återkoppling kring din hälsa och alkoholsituation. Tillsammans kommer ni överens om en behandlingsplan. Vi erbjuder både psykologisk behandling och läkemedelsbehandling, ibland i kombination.
  6. Oftast pågår behandlingen cirka tre månader. Det ingår att göra olika hemuppgifter och övningar, och det är därför viktigt med eget engagemang. Under behandlingsperioden görs fortlöpande uppföljningar för att se hur du mår och om behandlingen ger resultat.
    För dig som önskar erbjuder vi behandling via videosamtal genom Region Stockholms tjänst Alltid öppet
  7. Efter avslut erbjuds du ett återbesök. 

Videomöte

Det går bra att ha samtal med oss på distans via videolänk, med undantag för det första läkarbesöket, som i flertalet fall måste göras fysiskt på mottagningen på Riddargatan 1.

Så här gör du för att träffa oss via videosamtal:

  1. Ladda ner Region Stockholms app Alltid öppet kostnadsfritt från AppStore eller Google Play.
  2. Logga in med din e-legitimation några minuter innan avtalad tid.
  3. Du hittar ditt videomöte under "Ärenden". Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört. Använd gärna headset.

Vad kostar det?

När du får behandling hos oss betalar du patientavgift upp till högkostnadsskydd. Mer information om priser på 1177 - patientavgifter i Stockholms län.

Journalföring

Vi har tystnadsplikt och all behandling hos oss journalförs för din säkerhet. Mer information om journalföring på sidorna om Trygg och säker vård.